חיסונים

גור המגיח לעולם, מגיע עם נוגדנים אמהיים שהועברו אליו באמצעות השליה ובמהלך 24 השעות הראשונות לחייו, עם חלב האם. רמת נוגדנים זו יורדת עם הזמן, דבר המחייב חיסון הגור בפני גורמי מחלה שונים, בפניהם הוא עשוי להיחשף במהלך חייו.

החיסונים מכילים את גורמי המחלה (נגיף או חיידק) בצורה מוחלשת או מומתת, כך שהחיסון יעורר את המערכת החיסונית לפעולה –  ובתגובה  ייווצרו בגוף נוגדנים כנגד גורמי המחלה, אך  לא תתפתח המחלה עצמה. רמת הנוגדנים המתפתחת בגוף, בעקבות החיסון, יורדת עם הזמן ומעבר לנקודה קריטית, הגוף אינו מחוסן יותר כנגד אותו מחולל מחלה. לכן יש צורך לחזור על החיסון בתדירות המומלצת ע"י יצרן תרכיב החיסון ובהתאם להמלצות ועדה בינלאומית העוסקת בנושא.

הועדה הגדירה "חיסוני  ליבה" – אותם חשוב שהכלבים והחתולים יקבלו. חיסוני הליבה מגינים מפני מחלות קשות, העשויות לגרום לסכנת חיים, מחלות שהינן בעלות תפוצה עולמית

לחיסון חשיבות מעבר להשפעתו על בעל החיים עצמו. חיסון מסודר מקנה גם שיפור המצב האימוני של ה"עדר" ( כל בעלי החיים שבסביבה) ומאפשר צמצום התפרצויות מחלות מדבקות.

חיסוני כלבים

חיסון פרוו - החיסון מגן כנגד מחלת הפרוו בלבד. מומלץ ביותר לבתי גידול, בהם מצויים גורים רבים ולגזעים הרגישים למחלה – דוברמן, פיט בול ורוטלווילר.

חיסון משושה - החיסון מקנה הגנה כנגד המחלות הבאות: פרוו, כלבלבת, לפטוספירה, פאראאינפולניאנזה, אדנו וירוס, דלקת כבד נגיפית. החיסון ניתן לראשונה בגיל 6 שבועות.  לגורי  כלבים יש לתת סדרת  חיסונים במרווחים של 3-4 שבועות, כשאת החיסון האחרון בסדרה מומלץ לתת בגיל 4 חודשים.

לכלב בוגר, החיסון ניתן אחת לשנה.

חיסון כלבת - מחלת הכלבת נגרמת ע"י נגיף ועלולה לפגוע בכל היונקים. החיסון מחוייב על פי חוק, לכל כלב החל מגיל 3 חודשים. ניתן אחת לשנה, פרט למקרים חריגים.

חיסון שעלת - שעלת המכלאות הינה מחלה הנגרמת ע"י נגיפים וחיידקים שונים. החיידק  Bordetella Bronchiseptica הינו החיידק הנפוץ ביותר. כלבים המצויים בצפיפות גדולה, במקומות כמו תחרויות כלבים, פנסיונים ומכלאות, עלולים להדבק ולכן מומלץ כי יקבלו חיסון מונע טרם הגעתם למקומות אלו.
יש לבצע את החיסון 10 ימים לפני ההגעה של הכלב לנקודת ריכוז הכלבים, על מנת לבנות רמה נאותה של נוגדנים. יעילותו נמשכת חצי שנה, ובמידה והכלב מיועד להגיע לאתר ריכוז כלבים, יש לחזור על החיסון.

חיסון תולעת הפארק - ספירוצרקה לופי, או בשמה העממי – תולעת הפארק, הינה תולעת הגורמת לנזקים נרחבים בגופו של הכלב. הטיפול המונע הינו הזרקה של חומר המונע התבגרות התולעת.  אין המדובר בחיסון בהגדרתו. בשל כך יש לחזור על הזריקה כל חודשיים.

חיסוני חתולים

חיסון משולש - החיסון מקנה הגנה כנגד המחלות הנגיפיות : חתלתלת, קליצי ורינוטראכאיטיס.
החיסון ניתן לראשונה בגיל 8 שבועות.  לגורי  חתולים יש לתת חיסון חוזר כעבור  4 שבועות.
לחתול בוגר, החיסון ניתן אחת לשנה.

חיסון כלבת - מחלת הכלבת עלולה לפגוע גם בחתולים. החיסון לחתולים אינו מחוייב על פי חוק.
באזורים המועדים להתפרצות מחלת הכלבת מומלץ לחסן את החתול החל מגיל 3 חודשים.

מרפאה וטרינרית m84

דוקטור שלומית פרנס וטרינרית