האם קיים קשר בין המזון לבין מחלות לב בכלבים וחתולים ?

החל משנת 2018 הגיעו ל FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) דיווחים על עליה משמעותית במקרי קרדיומיופתיה מורחבת (DCM= Dilated cardiomyopathy) שהינה מחלה של שריר הלב.

הגדלת הלב פוגעת ביכולת ההתכווצות שלו. הווה אומר – פגיעה ברמת התפקוד שלו.

צילום רנטגן של לב היפרטרופי (מוגדל)

למחלה מספר גורמים: תורשה, תזונה וגורמים זיהומיים.

קרדיומיופתיה מורחבת היתה מוכרת כבעיה תורשתית, הנפוצה בעיקר בגזעים גדולים וענקיים, כמו הדוברמן, בוקסר, דני ענק. ובנוסף, בקוקר ספניאל – שם מקורה ככל הנראה בשל חוסר טאורין (חומצה אמינית החיונית לתפקוד הלב ומערכת העצבים).

החל משנת 2018 התקבלו דיווחים על הופעת המחלה בגזעים נוספים, הבעיה הופיעה בעיקר בגולדן רטריבר.

במקביל – דווח כי במספר בתים, הקרדיומיופתיה הופיעה ביותר מכלב אחד.

בנוסף - אחר שנים בהם לא דווח על קיום הבעיה בחתולים, דווחו בשנים האחרונות מספר מקרים.

בתגובה, החל ה- FDA לבחון את הקשר בין המזון לבין המחלה.

במהלך הבידקות, נמצא כי אחוז המקרים הגבוה הופיע בכלבים שאכלו מזונות נטולי דגנים:

האם המזון הזה עלול לגרום לבעיות לב לכלב או לחתול ?

הנושא נמצא עדיין בשלבי בדיקה. בבדיקות ההמשך קיימת כוונה לבדוק גורמים נוספים העשויים לעורר את התפתחות המחלה. לדוממא - מקורות חומרי הגלם, רכיבי המזון השונים, זמינותם הביולוגית וצורת העיבוד של המזון .

ה FDA לא נקט כל פעולה רגולטורית כנגד יצרני המזון ולא הצהיר על מזונות כלשהם לחיות מחמד כ"לא בטוחים" או כמי שקשורים בוודאות ל DCM .

אז מה עושים ?

אם אתם מבחינים כי בחיית המחמד שלכם מופיעים סימנים המצביעים על בעיה לבבית, לדוגמא – חולשה, דכאון, שיעול, קשיי נשימה, אתם מתבקשים ע"י הFDA, לפנות למרפאה וטרינרית על מנת לקבל טיפול בהקדם וכמו כן - לדווח גם על ההיסטוריה התזונתית של כלבם או חתולים, על מנת שגם אתם תסייעו בהתקדמות הבדיקה.